Ordblinde børn klarer sig unødvendigt dårligere end andre
Siden den nationale ordblindetest blev indført i 2015, er 20.000 danskere årligt blevet testet ordblinde. På den baggrund vurderer Kraka Economics, at der er cirka 500.000 ordblinde danskere. Der er altså tale om en stor gruppe, der ifølge den nye rapport er dårligere stillet end resten af danskerne, hvis de ikke får hjælp til deres udfordringer med det danske skriftsprog.
Således trives markant flere ordblinde dårligt sammenlignet med andre, og trivslen forværres mere for ordblinde fra 0. til 9. klasse, sammenlignet med andre børn og unge. Ordblinde har også en markant lavere tro på egne evner og opnår i gennemsnit en afgangseksamen, der er 1,5 karakterpoint lavere end andre unge. Ordblinde gennemfører sjældnere en ungdomsuddannelse. De ender langt oftere end andre unge i restgruppen som 25-årige – dvs. uden at være i job eller uddannelse Derudover viser kortlægningen af ordblindeområdet, at ordblindes søskende også har dårligere trivsel og karaktergennemsnit end andre jævnaldrende, selvom de ikke selv er ordblinde.
De mange negative sammenhænge med ordblindhed kan dog opvejes. Analysen viser nemlig, at ordblinde fra ressourcestærke familier klarer sig væsentligt bedre end andre ordblinde. De trives bedre, opnår bedre resultater i folkeskolen og påbegynder i højere grad end ungdomsuddannelse. Det indikerer, at ordblinde kan klare sig bedre, hvis de har muligheden for at få den rette hjælp og støtte hjemmefra, og derved også at udfordringerne med ordblindhed kan overkommes.
"Vores resultater viser ganske vist, at ordblinde børn har et ekstra benspænd i deres muligheder for livsudfoldelse, men det er vigtigt at holde fast i, at det er muligt at forbedre situationen for alle de her børn og unge. Og den opgave må samfundet tage på sig og sørge for nem og bred adgang til de redskaber, der stiller dem mere lige med deres jævnaldrende," siger Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics.
Rapporten er lavet på foranledning af NOTA, det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder, og kortlægger ordblindeområdet i Danmark ved at koble registerdata fra Danmarks Statistik med oplysninger om ordblindhed fra den nationale ordblindetest. På den måde er det muligt at se, hvad der i særlig grad kendetegner ordblinde, deres familiesituation, trivsel, karakterer og videre uddannelse.