Lær for livet

Effektevaluering af Lær for livet

I denne rapport foretager vi en kvantitativ effektevaluering af Lær for Livets indsatser for børn og unge i udsatte positioner i Danmark. Med et stigende antal børn og unge i udsatte positioner og stigende offentlige udgifter til denne gruppe adresserer rapporten et presserende behov for evidensbaseret viden om effektive støtteforanstaltninger. Projektet er lavet i samarbejde med Lær for Livet og er finansieret af TrygFonden. Rapporten indgår som et delprojekt af partnerskabet mellem Lær for Livet og TrygFonden.
September 13, 2024

Resultaterne af  den kvantitative evaluering tyder på markante positive effekter af deltagelse i Lær for Livet på uddannelsesresultater og trivsel. Deltagelse i Lær for Livet forventes fx at øge sandsynligheden for at bestå folkeskolens afgangsprøve fra 50 pct. til 65 pct. for målgruppen af anbragte børn og unge. Samtidig forventes karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangsprøve at stige fra 5,0 til 6,2 for de deltagende børn og unge, mens også trivslen blandt deltagerne forbedres markant.

 

Rapporten konkluderer, at Lær for Livet-programmet har et væsentligt potentiale til at reducere uddannelsesmæssige uligheder og fremme livsduelighed blandt børn og unge i udsatte positioner. Disse resultater understøtter vigtigheden af uddannelsesmæssig støtte og stabile relationer for denne gruppe. Desuden påpeges behovet for yderligere analyse til at belyse langsigtede effekter.

Ved henvendelse, kontakt os her